GÜNEŞİN EVİ SAHRA

Büyük Sahra Çölü Fas’ ta Atlas Dağlarının doğusunda yer alır. Güneşin rengini taşıyan 2,5 milyon yıl yaşında ki Sahra’ nın kum tepelerine ulaşmanız için önce taş çölünden geçmeniz gerekir. Sanıldığının aksine Sahranın büyük kısmı kum tepeleri ile değil taş ve molozlarla kaplıdır.

Bu taşlar milyonlarca yıllık fosilleri barındırır. Sessiz yer anlamına gelen Ourzazate yolundan başlayarak bu fosilleri işleyen ve satan pek çok küçük dükkânı yol boyunca görebilirsiniz. Kum tepelerine varmadan önce mutlaka görmeniz gereken bir yer daha var.”Cennetin Krallığı”, “ Büyük İskender” filmlerinin çekimlerinin de gerçekleştirildiği Ait Ben Haddou Kasbah’ sı. Aid Ben Haddou Kasbah’ ı 12. yüzyıldan kalma masalsı bir yerleşim. Aid Ben Haddou, bu yerleşim birimiyle, Ouarzazate'tan Marakeş'e uzanan yolu kontrol ediyormuş.

Bir tepenin üzerine diklemesine kurulmuş bu kasbahın içine girdiğinizde zaman da bir yolculukla çağlar öncesine gidiyorsunuz. Geceyi Ourzazate 'da geçiriyoruz. Ertesi gün Sahranın o muhteşem kum tepelerinden oluşan kum çölüne varıyoruz. Buradan sonra yolumuza develerle devam etmemiz gerekiyor.

7 develik bir kervan oluşturuluyor bir tuareg olan rehberimizin liderliğinde çölde ilerliyoruz. Tepelerin arasında ilerlerken batan güneşle oluşan gölgeler ve renkler insanı büyülüyor. Rehberimiz kararan hava ile birlikte yıldızlara bakarak yönünü buluyor. Yıldızlar elinizle dokunacakmışsınız gibi yakın görünüyor. Geceyi geçireceğimiz kıl çadırlara vardığımızda küçük bir vahada olduğumuzu fark ediyorum.

Çadırlarda aydınlatma küçük mumlarla yapılıyor. Akşam yemeğinde tajin adı verilen et ve sebzelerle hazırlanan Fas’a özgü yahni çeşidi ve kuskus var. Yemekten sonra yakındaki bir kum tepesinde yıldızları izliyoruz. Hava iyice soğuyor. Çadırlarımıza döndüğümüzde kat kat yorganlarla hazırlanmış yataklarımıza gömülüp uykuya dalıyoruz. Sabah güneş doğmadan önce uyanıyoruz. Bir tepeden çölün kırmızıdan altın rengine dönerek uyanışını nane çayı içerek izliyoruz. Bol bol fotoğraf çekiyor çöl kumundan örnek alıyorum. Tekrar develerle yola koyuluyoruz.

Büyük Sahra Çölü / Mesut Süzer

Bu sakin hayvanlar buralar bizden sorulur edası ile başları dik ilerliyorlar. Çölde turluyoruz. Çevredeki altın renkli kum tepelerinin yüksekliği 400 metreyi buluyor. Güneş yükseldikçe sıcaklıkta hızla yükseliyor. Saatler süren bu yolculuğumuzdan sonra kum tepelerinin bittiği yerde geceyi geçireceğimiz guest house a ulaşıyoruz.

Bir berberi çadırında geçirdiğim çöldeki bu günden sonra anlıyorum ki burası Güneşin Evi. Bence güneş geceleri Büyük Sahra Çölü' nde uyuyor ve sabahları en dinç ve mutlu hali ile burada uyanıyor. Tıpkı her insanın kendi evinde ve yatağında uyandığı gibi...